لذا به جهت إتمام این مقصود، مرحوم مغفور جزاء الله تعالی عنّا خیر جزاءِ المعلِّمین میفرمودند که: باید انسان یک مقدار زیاده بر معمول، تقلیل غذا و استراحت بکند؛ تا جنبۀ حیوانیّت کمتر، و روحانیّت قوّت بگیرد.
و میزان آن را هم چنین میفرمودند که: إنسان أوّلاً روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد، حتّی تنقّل ما بین الغذائین نکند. ثانیاً هر وقت غذا میخورد، باید
مثلاً یک ساعت بعد از گرسنگی بخورد؛ و آنقدر بخورد که تمام سیر نشود. این در کمّ غذا. و امّا کیفیّتش: باید غیر از آداب معروفه، گوشت زیاد نخورد. به این معنی که: شب و روز هر دو نخورد. و در هر هفته دو سه دفعه، هر دو را یعنی هم روز و هم شب را ترک کند. و یکی هم اگر بتواند للتّکیّف نخورد؛ و لا محالة آجیل خور نباشد. اگر أحیاناً وقتی نفسش زیاد مطالبه آجیل کرد، استخاره کند. و اگر بتواند روزههای سه روز هر ماه را ترک نکند.
و أمّا تقلیل خواب، میفرمودند: شبانهروز شش ساعت بخوابد. و البتّه در حفظ لسان، و مجانبت اهل غفلت، اهتمام زیاد نماید. اینها در تقلیل حیوانیّت، کفایت میکند.
مرحوم آیة الله عارف بیبدیل: حاج میرزا علی آقای قاضی رحمة الله علیه میفرموده است: محال است کسی به درجۀ توحید، و عرفان برسد، و مقامات و کمالات توحیدی را پیدا نماید و قضیّۀ ولایت بر او منکشف نگردد.
ایشان معتقد بودهاند که: بزرگانی که نامشان در کتب عرفان ثبت است، و آنها را واصل و فانی میشمرند؛ و از أهل ولایت نبودهاند؛ بلکه از عامه بشمار میآیند ؛یا واصل نبودهاند، و ادعای این معنی را مینمودهاند، و یا تحقیقاً ولایت را ادراک کردهاند؛ ولی بر حسب مصلحت زمانهای شدّت و حکّام و سلاطین جور که از عامّه بودهاند، تقیّه میکرده، و ابراز نمینمودهاند؛ مانند شیخ سلیمان قندوزی حنفی صاحب «ینابیع المودّة»، و مانند سیّد علی همدانی صاحب کتاب «مودّة القربی»، و مانند مولی محمّد رومی بلخی صاحب کتاب «مثنوی».