انسان کامل با تأکید بر کارکردهای دنیوی: بررسی دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا - بخش اول

مفهوم انسان کامل

خبرگزاری فارس: مفهوم انسان کامل

نظریه انسان کامل که در آثار اندیشمندان اسلامی به صورت پراکنده مطرح بود، در عرفان ابن عربی به صورت موضوعی مستقل آغاز شد و به مرور زمان، شرح ها و حاشیه هایی بر آن نوشتند.

ادامه نوشته

فضيلت واعمال شب و روز جمعه

آگاه باش كه شب و روز جمعه از ساير شبها و روزها به صفت بلندي مقام و شرافت و نام آوري كاملاً متمايز است. از رسول خدا (صلّي الله عليه و آله) روايت شده...

ادامه نوشته

جواب استخاره به آیات قرآن کریم

لطفا بعد از مشورت و تحقیق متوسل به استخاره بشوید!
۱- نام خدا را بر زبان جاری نمائید.
۲- سه بار صلوات بفرستید.
۳- نیت کنید.
۴- قرآن را باز کنید و شماره صفحه سمت راست را حفظ کنید.
۵- همان شماره را در جدول زیر یافته و جواب استخاره را در مقابل آن بخوانید.
ادامه نوشته

شرح حکمت ۲۴ نهج البلاغه

و قال علیه السلام مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ.

امام علیه السلام  فرمود:

از جمله کفاره‏هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن‏

و تسلّى دادن به افراد غمگین است.[۱]

ادامه نوشته

ماجرای دیدارهای آیت‌الله بهجت و مقام معظم رهبری

آیت‌الله مسعودی گفت: ایشان در درس فقه‌شان قبل از درس روایتی می‌خواندند که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر سیاسی حرفشان را زده باشند، اگر از تمام این‌ها فیلم داشتیم، الان دنیایی از اخلاق و سیاست از زبان ایشان را جمع کرده بودیم.

ادامه نوشته

دانلود سخنرانی های استاد مسعود عالی

ادامه نوشته

مبلغ کفاره قضای روزه عمد و غیرعمد در سال 95

میزان کفاره قضای روزه عمد و غیرعمد در سال 95 از سوی دفتر مقام معظم رهبری و سایر علما و مراجع عظام تقلید اعلام شده است.
ادامه نوشته

مجموعه پاورپوینت درباره نماز, وضو ,غسل و تیمم

مجموعه پاورپوینت درباره نماز, وضو ,غسل و تیمم

ادامه نوشته

زندگینامه آیت الله حق شناس به قلم حجت الاسلام جاودان/

ادامه نوشته

توصیه اخلاقی حضرت حجت(عج) به آیت‌الله حق شناس/ معجزه برای فرار از سربازی!

«در اوايل دوران درس وتحصيل، به ناراحتي سينه دچار شده بودم، حتي گاه از سينه‎ام خون مي آمد. سل، مرض خطرناك آن دوران بود، و بيماري من احتمال سل داشت، و دكتر و دارو تأثير نمي‎كرد. يك روز تمام ذخيره هاي خود را كه از كار برايم باقي مانده بود، (حقوق، روزي يك ريال مي شد؛ نيمي از آن را خرج و نيم ديگر را ذخيره مي كردم) صدقه دادم. شب هنگام در عالم رؤيا حضرت ولي عصر عجل‎ا... تعالي فرجه را زيارت كردم، و به ايشان التجا بردم. دست مبارك را بر سينه‎ام كشيد، و فرمود: اين مريضي چيزي نيست ، مهم مرض‎هاي اخلاقي آدم است، و اشاره به قلب مي فرمود. بيماري سينه بهبود يافت.

ادامه نوشته

گفت‌وگوی مشرح فارس با گلبن تهیه‌کننده «حدیث سرو»

«حدیث سرو» گام بلندی در تولید مستند پرتره است/ کارنامه مدیران فرهنگی در زمینه برنامه‌های معارفی قابل قبول نیست

 

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «حدیث سرو» با بیان اینکه این مجموعه گام بلند و قابل قبولی در زمینه تولید و ساخت مستند پرتره است؛ گفت: دستگاه‌های فرهنگی در زمینه برنامه‌های معارف و مذهبی، عملکرد قابل دفاعی ندارند و بسیاری از اهداف مقدس در حد ادعا، شعار و حرف باقی مانده‌اند.

ادامه نوشته

نوگرایی یک مرجع تقلید در نوشتن رساله توضیح المسائل/ نمونه ای از فتاوا

رساله‌های عملیه به مرور سازگاری خود را با زبان و زمان مخاطبان خود را از دست داده به گونه‌ای که امروزه کم‌تر کسی از مردم را می‌توان یافت که به آن مراجعه مستمر داشته و احکام روزمره خود را از آن دریافت نمایند.

ادامه نوشته

راه های پاک شدن از گناهان/بخش دوم

باب حج

ثواب حج وعمره وپاك شدن گناه

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَجَّةُ ثَوَابُهَا الْجَنَّةُ وَ الْعُمْرَةُ كَفَّارَةٌ لِكُلِّ ذَنْبٍ ، رسول خدا (ص) : حج (واجب) ثوابش بهشت می باشد وعمره كفاره برای هر گناه می باشد .(39)

ادامه نوشته

راه های پاک شدن از گناهان/بخش اول

چكیده در این مقاله كوتاه از كلام گهر بار معصوم (ع) كمك گرفتم تا تعدادی از راههای پاك شدن از گناه را كه به صورت عملی وقلبی، دستوراتی رامبنی بر انجام اعمال عبادی مثل: ذكر ونماز روزه اعمال اجتماعی مثل كمك به دیگران وتعلیم ، تشیع جنازه وبهترین راههای ممكن برای پاك شدن از گناهان مورد توجه قرار گرفته است .

ادامه نوشته

گفتگو با فرزند شیخ نخودکی اصفهانی: از فتوادادن فراری بود

شيخ علي مقدادي‌اصفهاني، تنها پسر مرحوم حاج‌شيخ حسنعلي نخودكي است. با او ساعت 10 شب قرار مصاحبه گذاشته شد و به همراه «محمد رعدي» به قيطريه رفتم تا تنها بازمانده مردِ صاحب كرامات را ببينم و از او درباره مرحوم والد بپرسم. مدتي دست به سينه در كنار جايگاه شيخ كه ساده و بي‌آلايش بود نشستيم تا ايشان از راه رسيد؛ پيرمردي 85 ساله كه توان جسمي لازم را نداشت تا كامل و جامع پاسخ پرسش‌هايم را دهد، اما روي‌گشاده او اين جسارت را به من داد كه نزديك او بروم و با صدايي بلند از مرحوم نخودكي بپرسم. اگرچه صداي بلند به نوعي بي‌ادبانه به نظر مي‌رسيد، اما شنيدن پاسخ‌هاي تنها يادگار مرحوم نخودكي كه همچون او آنچنان به آداب رايج در مراودات حوزويان اعتنايي نداشت، مسير گفت‌وگو را گشود. او آنگونه سخن مي‌گفت كه گويي مرحوم نخودكي در كنارم نشسته است. شيخ علي مقدادي را ساعت نزديك به 12 نيمه‌شب ترك گفتيم و از مزاحمت‌هاي روزنامه‌نگارانه عذر خواستيم. اما گويي ديگران هم در رجوع به دفتر شيخ وقت‌شناس نيستند؛ چراكه در لحظه خداحافظي فردي نامه‌اي را به منزل شيخ آورده بود تا او بخواند و حاجتش را روا كند.

ادامه نوشته

زندگی نامه شهید قاضی طباطبایی

طلوع
هنگام طلوع آفتاب یکشنبه ششم جمادی الاول سال 1331 ق، در شهر تبریز کودکی پا به عرصه وجود گذاشت. او بعد از رشد و شکوفایی و طی مراحل علمی و کسب کمالات معنوی و روحانی به مرتبه ای از دانش و معرفت و زهد و تقوا رسید که پس از سال ها هنوز الگوی دانش پژوهان و ایمان مداران است. نامش «محمدعلی» و فرزند حاج سیدباقر و از خانواده ای دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود. پدر بزرگوارش، حاج سید باقر مشهور به «میرزا باقر»از سادات اصیل خِطّه عالِم پرور آذربایجان و مشهور به علم و تقوا و جهاد بود.

ادامه نوشته

زیارت عاشورا را چگونه بخوانیم

حسین(ع) شخصیتی است که خداوند ثواب زیارت قبر شش گوشه او را از زیارت خانه خودش بیشتر و افزونتر قرار داده است."

ادامه نوشته

اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا

درباره زیارت عاشورا، روایات فراوانی وجود دارد. امام باقر( علیه السلام) این زیارت را به یکی از اصحابش به نام علقمه بن محمد حضری آموزش داده است.( کامل الزیارات، ص80، بحار الانوار،ج101،ص290)

ادامه نوشته

سند و فضيلت زيارت عاشورا

زيارت عاشورا اگرچه به حسب ظاهر از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام نقل شده ؛ زيرا صفوان كه از ياران امام باقر و امام صادق عليهماالسلام است مى گويد: ((من در روز عاشورا در خدمت امام باقر عليه السلام بودم كه اين زيارت را قرائت فرمودند)).

ادامه نوشته

تعليم زيارت عاشورا

ادامه نوشته