مقصد سالک ملازمت به وجه الله است

در اثر تأمّل و تدبّر در آیات کریمه قرآنیّه این اصل مسلّم مى‏گردد، و حاصل آنکه خداوند در جائى از قرآن مجید مى‏فرماید: مسافران کشته شده در راه خدا به طور جاوید زنده‏اند و هرگز نمیرند. 

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِى سَبیلِ اللّهِ امْواتا بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

و در جائى دیگر مى‏فرماید: هر چیزى فنا و نیستى پذیر است مگر وجه پروردگار.

کُلُّ شَىْ‏ءٍ هالِکٌ الا وَجْهَهُ

و در جاى دیگر مى‏فرماید: هر چه در نزد پروردگار است بقا و ثبات دارد. 

ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللّهِ باقٍ.

از انضمام این آیات به یکدیگر معلوم مى‏شود آنان که زنده بوده و در نزد پروردگار روزى مى‏خورند عبارتند از وجه اللّه که بوار و زوال به نصّ آیه قرآن در آن راه ندارد. 


از طرف دیگر از آیات کریمه قرآنیّه معلوم مى‏شود که مراد از وجه الله تعالى که زوال پذیر نیست همانا اسماء الهیّه است. و بیان آن اینست که در آیه دیگرى همین وجه الله را که فنا و زوال در او راه ندارد تفسیر به اسماء خود نموده و صفت عزّت و جلالت را بر آن مترتّب ساخته است: 

کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ - وَ یَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُوالْجَلالِ وَ الْإکْرَامِ 

به اتّفاق جمیع مفسّرین کلمه "ذو" صفت براى "وجه" مى‏باشد یعنى "وجه" پروردگار تو که آن وجه ذو الجلال و الاکرام است باقى است. و چون مى‏دانیم که وجه هر شى‏ء عبارتست از آن چیزى که مواجهه بدان حاصل مى‏شود، بنابراین وجه هر چیز مظهر آن چیز است، و مظاهر، همان اسماء خدا هستند که مواجهه خدا با تمام مخلوقات به وسیله آنها انجام مى‏گیرد، و نتیجه آن این مى‏شود که تمام موجودات فنا و زوال پذیرند مگر اسماء جلالیّه و جمالیّه، و بالنتیجه معلوم مى‏شود که سالکان إلى الله که به فیض سعادت بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 18رسیده‏اند عبارتند از اسماء جلالیّه و جمالیّه حضرت پروردگار جلّ و عزّ. 

از همین گفتار به خوبى معلوم مى‏شود که مراد ائمّه طاهرین 


سلام الله علیهم اجمعین - که فرموده‏اند: نَحْنُ اسْمَاءُ اللّهِ،19 چه بوده است، و الا مقام حکومت ظاهریّه اجتماعیّه و وساطت و مباشرت در امور شرعیّه و احکام ظاهریّه الهیّه مقامى نیست که بدین کیفیّت خود را توصیف کنند. بلکه مراد همان فناء در ذات احدیّت است که ملازم با وجه الله گردیدن و مظهر اتمّ صفات جمالیّه و جلالیّه او شدن است که قابل قیاس با هیچ مقام و منصبى نیست. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد