-
برای سلوک، تقویت قوای روحانیّت لازم است
1388/06/11 14:58
برای سلوک، تقویت قوای روحانیّت لازم است و أمّا تقویت روحانیّت، أوّلاً دائماً باید هَمّ و حُزن قلبی، به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد. ثانیاً تا میتواند ذکر و فکر را ترک نکند، که این دو جناح سیر آسمان معرفت است. در ذکر، عمدۀ سفارش، أذکار صبح و شام، أهمّ آنهاست که در اخبار وارد شده؛ و...
-
برای سلوک، تضعیف قوای حیوانیّت لازم است
1388/06/11 14:57
برای سلوک، تضعیف قوای حیوانیّت لازم است لذا به جهت إتمام این مقصود، مرحوم مغفور جزاء الله تعالی عنّا خیر جزاءِ المعلِّمین میفرمودند که: باید انسان یک مقدار زیاده بر معمول، تقلیل غذا و استراحت بکند؛ تا جنبۀ حیوانیّت کمتر، و روحانیّت قوّت بگیرد. و میزان آن را هم چنین میفرمودند که: إنسان...
-
نرسیدن به کمال بدون ولایت
1388/06/11 14:55
گفتار قاضی، آیة الله حاج میرزا علی آقا، بر اینکه رسیدن به کمال بدون ولایت محال است مرحوم آیة الله عارف بیبدیل: حاج میرزا علی آقای قاضی رحمة الله علیه میفرموده است: محال است کسی به درجۀ توحید، و عرفان برسد، و مقامات و کمالات توحیدی را پیدا نماید و قضیّۀ ولایت بر او منکشف نگردد....
-
مَن عَرَفَ نَسَه فقد عَرف ربّه
1388/06/11 14:54
مفاد مَن عَرَفَ نَسَه فقد عَرف ربّه عطّار بعد از شرح و بیان این خصوصیّات، بر اساس قول مشهور حضرت رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم: مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ «خود را بشناس تا خدایت را بشناسی» مطلب را پیاده کرده است. و آنچه در این کتاب بیان شده است؛ طریق معرفت نفس...
-
عشقبازی
1388/06/11 14:52
عشقبازی سر حلقه عاشقان: حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام علاّمه مجلسی (ره) از کتاب «خرائج و جرائح» راوندی (ره) روایت میکند از حضرت امام أبوجعفرٍ الباقر علیه السّلام از پدرش علیه السّلام که فرمود: مَرَّ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ بِکَرْبَلآءَ فَقَالَ: لَمَّا مَرَّ بِهِ أَصْحَابُهُ وَ قَدِ...
-
عشق حقیقی
1388/06/11 14:50
تنها نیروی عشق حقیقی است که راه وصول به خدا را باز مینماید راه ، راه پیامبران و برگزیدگان جهانیان است. بسیار خطیر و دقیق است . عشقبازی با خود مقام حضرت حیّ ذوالجلال و الواحد القهّار است. چقدر عظیم و خطیر و در عین حال چقدر دارای شور و شوق عشق و تَیَمان است که نتیجه و خلاصه اعمال کائنات...
-
صفات اولوالالباب
1388/06/11 14:48
خبر یونس بن ظبیان درباره صفات اولوالالباب سیّد هاشم بحرانی روایتی بسیار جالب و دلنشین از یونس بن ظَبیان از حضرت امام جعفر بن محمّدٌ الصّادق علیهما السّلام روایت میکند درباره اُولوالالباب ؛ که منهاج و رویّه آنان چیست، و محبّتشان به خدا چگونه است، و راه و طریق آنها چطور است، و برای لقاء...
-
تفسیر المیزان
1388/06/10 22:14
http://www.eteghadat.com/Files/software/almizan-part01.rar http://www.eteghadat.com/Files/software/almizan-part02.rar http://www.eteghadat.com/Files/software/almizan-part03.rar منبع : http://www.eteghadat.com
-
فلسفه و حکمت روزه
1388/05/22 21:06
روزه از نظر بهداشت جسم و سلامتبدن و ابعاد دیگر داراى فواید فراوانى است، روزه در سلامت معده و پاکسازى آن از انواع غذاها که موجب انواع بیمارىهاست اثرات فوق العادهاى دارد. مرکز بیماریها معده است پیامبر خدا فرمود: «المعدة بیت کل داء، و الحمئة راس کل دواء» (1) معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى...
-
آداب و شرایط روزهدار
1388/05/22 21:01
روزه فقط امساک از اکل و شرب نیست، بلکه شرائطى دیگر هم همراه آن است، تعهد و مسؤولیتهاى انسان در برابر روزه، این فریضه الهى زیاد است. روزه چهار گروه مقبول نیست حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: لا صیام لمن عصى الامام، و لا صیام لعبد آبق حتى یرجع، و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب، و لا صیام لولد عاق حتى یبر، (1) روزه...
-
مقصد سالک ملازمت به وجه الله است
1388/05/14 19:28
در اثر تأمّل و تدبّر در آیات کریمه قرآنیّه این اصل مسلّم مىگردد، و حاصل آنکه خداوند در جائى از قرآن مجید مىفرماید: مسافران کشته شده در راه خدا به طور جاوید زندهاند و هرگز نمیرند. وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فِى سَبیلِ اللّهِ امْواتا بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ و در جائى دیگر مىفرماید: هر چیزى...
-
ایمان اعظم
1388/05/14 19:23
ایمان اعظم مرحله عالیتر از اسلام اعظم مرحله ایمان اعظم است و آن عبارتست از شدّت ظهور و وضوح اسلام اعظم به طورى که از علم و باور تجاوز نموده به مرتبه مشاهده و عیان برسد، و در این هنگام سالک از عالم ملکوت ارتحال نموده و قیامت کبراى انفسیّه بر او قائم و به عالم جبروت داخل مىشود و از مشاهدات ملکوتیّه به معاینات جبروتیّه...
-
اسلام اعظم
1388/05/14 19:22
اسلام اعظم در این حال وارد عالم اسلام اعظم مىگردد. در اینجا خود را جوهرى مىبیند یکتا و گوهرى بىهمتا، بر عالم طبیعت محیط و از موت و فنا مصون و از کشاکش متضادّات فارغ، در خود صفا و بهاء و ضیائى مشاهده مىنماید که فوق ادراک عالم طبیعت است چون در این حال، سالک از عالم طبیعت مرده و حیات تازهاى یافته است و با اینکه به...
-
جهاد اکبر
1388/05/14 19:17
جهاد اکبر چون سالک به توفیق حضرت ربّانى موفّق به هجرت گردید و از عادات و رسوم پاى درکشید قدم در میدان جهاد اکبر مىنهد و آنعبارتست از محاربه با جنود شیطان، زیرا در این موقع سالک در عالم طبیعت گرفتار و اسیر وهم وغضب و شهوت و مغلوب أ هویه متضادّه، لجّه آمال و امانى او را محیط، و هموم و غموم بر اومستولى، و به منافیات طبع...
-
هجرت کبرى
1388/05/14 19:16
هجرت کبرى چون سالک به مرتبه ایمان اکبر رسید باید مهیّاى هجرت کبرى گردد، و آن هجرت به تن است از مخالطه اهل عصیان و مجالست اهل بغى و طغیان و أبناء روزگار خوّان، و هجرت به دل است از مودّت و میل به ایشان، و هجرت به تن و دل است معا از عادات و رسوم متعارفه و اعتباریّات و مقرّراتى که سالک را از راه خدا باز مىدارد و مانع و...
-
ایمان اکبر
1388/05/14 19:12
ایمان اکبر وقتى که دل سالک به نور اسلام اکبر منوّر گردید گاه و بیگاه بر او حالى دست مىدهد که علاوه بر ادراک شعورى مشاهده مىکند که هر چه هست مستند به بارى تعالى است و به عبارت دیگر خداى را در همه احوال حاضر و ناظر مىیابد، و این همان مرحله شهود و اسلام اکبر است. و چون هنوز به سرحدّ کمال نرسیده است که به تمام ارکان...
-
مراقبه و مراتب و آثار آن
1388/05/14 19:04
یکى از اهمّ چیزهائى که در راه سیر و سلوک و در حکم ضروریّتى از ضروریّات آن است همانا امر مراقبه است. سالک باید از اوّلین قدم که در راه مىگذارد تا آخرین قدم، خود را از مراقبه خالى ندارد و این از لوازم حتمیّه سالک است. باید دانست که مراقبه داراى درجات و مراتبى است، سالک در مراحل اوّلیّه یک نوع مراقبهاى دارد و در مراحل...
-
خود حضرت رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم معجزه است
1388/05/14 18:59
خود حضرت رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم معجزه بودهاند تلمیذ: این مسأله بسیار عجیب است که رسول الله با آنکه خطّ نداشتند و آیات را خود نمینوشتند، این سورهها و سائر سورهها را بعد از نزول، بدون یک کلمه یا یک حرف کم و بیش میخواندند. معلوم است که بمجرّد آنکه وَحی نازل میشد،...
-
فلسفه ملاصدرا نزد علامه نزدیکتر بهواقع بود تا فلسفه بوعلی سینا
1388/05/14 18:58
علاّمۀ طباطبائی فلسفۀ صدرالمتألّهین را بواقع نزدیکتر مییافتند. و خدمت او را بعالم علم و فلسفه بعلّت تکثیر مسائل فلسفه (که در این فلسفه، از دویست مسأله به هفتصد مسأله ارتقاء یافت) فوق العاده تقدیر میکردند. و از اینکه صدرالمتألّهین تنها بدنبال مکتب مشّائین نرفته؛ و فلسفۀ فکری و ذهنی را با...
-
بحث علاّمۀ طباطبائی دربارۀ آیات سورۀ النّجم و روایات وارده
1388/05/12 00:20
خدا را در معراج و در ذیل مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَ مَا طَغَی' فرمودهاند:» زَیْغ عبارت است از انحراف و میل از حالت استقامت، و طغیان عبارت است از تجاوز از حدّ در حین عمل. و زَیغِ بَصَر عبارت است از ادراک بصر، مُبصَر را برخلاف آنچه آن هست، و طغیان بصر دیدن آنست چیزی را که دارای اصل و حقیقت...
-
حالات علاّمۀ طباطبائی در اواخر عمر شریفشان
1388/05/12 00:16
حالات استاد در چندین سال آخر عمر بسیار عجیب بوده است، پیوسته متفکّر و درهم رفته و جمع شده بنظر میرسیدند؛ و مراقبۀ ایشان شدید بود و کمتر تنازل مینمودند. و تقریباً در سال آخر عمر غالباً حالت خواب و خَلسه غلبه داشت، و چون از خواب بر میخاستند فوراً وضو میگرفتند و رو بقبله چشم بهم گذارده...
-
بحث کلّی پیرامون عقل و قلب و شرع
1388/05/12 00:12
هر فرد از افراد بشر در خود دو کانون از ادراک و فهم را مییابد؛ یکی را عقل و دیگری را قلب و وجدان گویند. با قوّۀ عاقله، انسان پی بمصالح و مفاسد خویش برده و تمیز بین محبوب و مکروه، و حقّ و باطل میدهد، و با قلب و وجدان که آنرا نیز میتوان سرشت و فطرت و یا احساس نهانی و ادراک سرّی گفت، راهی...
-
آداب و اخلاق و تواضع علاّمۀ طباطبائی
1388/05/12 00:09
این مرد، جهانی از عظمت بود؛ عیناً مانند یک بچه طلبه در کنار صحن مدرسه روی زمین مینشست و نزدیک به غروب در مدرسۀ فیضیّه میآمد، و چون نماز بر پا میشد مانند سائر طلاّب نماز را بجماعت مرحوم آیة الله آقای حاج سیّد محمّد تقی خونساری میخواند. آنقدر متواضع و مؤدّب، و در حفظ آداب سعی بلیغ...
-
روش عرفانی و اخلاقی علاّمۀ طباطبائی امّا روش عرفانی و اخلا
1388/05/12 00:09
آنچه میدانم از آن یار بگویم یا نه و آنچه بنهفته ز اغیار بگویم یا نه دارم اسرار بسی در دل و در جان مخفی اندکی ز آنهمه بسیار بگویم یا نه سخنی را که در آن بار بگفتم با تو هست اجازت که در این بار بگویم یا نه معنی حُسن گل و صورت عشق بلبل همه در گوش دل خار بگویم یا نه وصف آنکس که...
-
اسلامی
1388/05/11 13:47
-
منجی - تابخانه مهدویت (مجموعه کتاب درباره امام زمان (عج))
1388/05/11 13:09
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/Ketab-Hamrah-mazhabi-1/Monji%20(ketabkhane%20Mahdaviyat).jar
-
آشنایی باقرآن1شهیدمطهری
1388/05/11 13:08
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/Ketab-hamrah(motahari)-1/Ashnaee%20ba%20Quran%201%20(motahari).jar
-
تفیرنمونه
1388/05/11 13:06
http://dlserver.yasinmedia.com/v87/Tafsir-Nemuneh-Hamrah/Tafsir-Nemuneh-Hamrah_yasinmedia.com.exe پسورد: www.yasinmedia.com
-
رمضان کریم6
1388/05/11 13:03
-
رمضان کریم5
1388/05/11 13:02