-
ولایت: ریشه لغوی و معنی اصطلاحی آن
1389/01/25 17:21
قَالَ اللَهُ الْحَکِیمُ فِی کِتَابِهِ الْکَرِیمِ: هُنَالِکَ الْوَلَـٰیَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیْرٌ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ عُقْبًا . «آنجا ولایت اختصاص به خداوند دارد، که اوست حقّ؛ و اوست پاداش و مُزد اختیار شده، و اوست عاقبتِ اختیار شده و پسندیده و مورد رضا.» بحث ما إن شآء الله در این روزها پیرامون...
-
مفاد مَن عَرَفَ نَسَه فقد عَرف ربّه
1389/01/18 19:39
مفاد مَن عَرَفَ نَسَه فقد عَرف ربّه عطّار بعد از شرح و بیان این خصوصیّات، بر اساس قول مشهور حضرت رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم: مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ «خود را بشناس تا خدایت را بشناسی» مطلب را پیاده کرده است. و آنچه در این کتاب بیان شده است؛ طریق معرفت نفس...
-
رهبری جناب آقای حاج سیّد علی خامنهای
1388/11/22 12:07
رهبری جناب آقای حاج سیّد علی خامنهای همچنین بعد از رحلت آیة الله خمینی که عنوان رهبری را به جناب آقای حاج سیّد علی خامنهای سپردهاند ؛ در اینجا هم بایستی ما وظیفۀ خودمان را بدانیم ، چون بدون اشکال از این ببعد عنوان تقلید از عنوان حکومت جدا شد یعنی دیگر جناب آقای خامنهای مرجع...
-
وظیفه مردم در برخورد با مشکلات
1388/11/22 12:05
وظیفه مردم در برخورد با مشکلات بارها من به دوستان و رفقا عرض کردهام که : این حکومت که شما میگوئید فلان ضعف و فلان ضعف را دارد مسلّماً بدانید که : آیة الله خمینی که حالا حکومت را بدست گرفته است نمیتواند یک مُشت فرشتۀ آسمانی بیاورد و مردم را اداره کنند . آخر این حکومت بدست خود ما باید...
-
نفوذ حکم حاکم و لزوم اطاعت مردم از او
1388/11/22 12:03
نفوذ حکم حاکم و لزوم اطاعت مردم از او امّا راجع به حکومت اسلام ، گفتیم که : حاکم اسلام واحد است و نمیشود در سیطرۀ اسلام دو تا حاکم باشد . وقتی یکی از مجتهدین حاکم شد حکمش بر تمام افراد مسلمان و حتّی بر مجتهدین دیگر و حتی بر افرادی که از حاکم أعلماند نافذ است . خداوند به جهت حفظ...
-
وظیفۀ مجتهد یا متخصّص
1388/11/22 12:01
وظیفۀ مجتهد یا متخصّص اگر یک ساختمان را به دست دو معمار یا دو مهندس بدهند که این ساختمان را بناء کنید ، و آن دو مهندس و معمار در فنّ خودشان کاملاً متخصّص باشند که لازمۀ تخصص هم استقلال فکری است ، اگر یکی از آنها نظریهاش مثلاً این است که این ساختمان در این موقعیّت و خصوصیّت باید شرقی...
-
وجوب تشکیل حکومت اسلامی
1388/11/22 11:58
وجوب تشکیل حکومت اسلامی از اینکه در روایات عدیده داریم که : اسلام بر پنج پایه است : نماز و روزه و زکات و حج و ولایت ، و مَانُودِیَ بِشَیءٍ مِثلَ مَا نُودِیَ بِالوِلَایَةِ ، هیچ چیز اهمیتش مثل اهمیّت ولایت نیست بر ما روشن شد که : بر طبق آیات قرآنی و روایات أمری که از همه واجبتر است...
-
علمائی که متّصف به مُفاد این حدیث نباشند، غاصب مقام ولای
1388/11/22 11:51
علمائی که متّصف به مُفاد این حدیث نباشند، غاصب مقام ولایتند در پاسخ میگوئیم: این توجیه، أبداً صحیح نمیباشد. زیرا که حضرت در این روایت، خلافت و جانشینی خدا را در روی زمین و دعوت به دین او را، منحصر در این أفراد میداند و میگوید: فقط آن کسانی میتوانند مردم را به دینِ خدا دعوت کنند، و...
-
گریه تمام موجودات در سوگ شهادت سید الشهداء
1388/10/28 22:35
گریه تمام موجودات در سوگ شهادت سید الشهداء شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت مىکند در کتاب علل الشرایع و امالى با سند واحد خود از جبلّه مکیّه، که او گفت: از میثم تمّار شنیدم که میگفت: سوگند بخدا که این امّت، فرزند پیغمبر خود را در روز دهم محرّم مىکشند و دشمنان خدا آنروز را روز برکت قرار میدهند، و این امریست که از علم...
-
درس سوم امام شناسی
1388/10/28 22:33
مناظره هشام بن حکم با عمرو بن عبید هشام در این حال لب به سخن گشود و گفت داستان عَََمرو بن عُبید و جلوس او در مسجد بصره و گفتگوى او با مردم به من گوشزد شد، و بر من بسیار ناگوار آمد، براى ملاقات و مناظره با او حرکت نموده و به بصره وارد شدم. روز جمعه بود به مسجد بصره درآمدم دیدم که حلقه وسیعى از جماعت مردم مجتمعند و در...
-
درس دوم امام شناسی
1388/10/28 22:32
عصمت انبیاء در سه مرحله ما براى اثبات این موضوع، عصمت را درباره انبیاء از قرآن شریف اثبات نموده و سپس درباره ائمه علیهم السلام به بحث مىپردازیم. اما درباره پیمبران می گوئیم که عصمت مورد کلام در سه موضوع است. اوّل در موضوع تلقّى وحى یعنى قلب پیغمبر باید طورى باشد که در حال نزول وحى خطا نکند و وحى را همانطور که وارد...
-
درس اول امام شناسی
1388/10/28 22:31
بسم الله الرحمن الرحیم و صلى الله على محمد و آله الطاهرین و لعنةالله على اعدائهم اجمعین من الآن الى قیام یوم الدین و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم. قال الله الحکیم فى کتابه الکریم: «کَانَ النَاسُ اُمَّةً وَاحِدَة فَبَعَثَ اللهُ النَبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنذِرِینَ وَ أَنزَلَ مَعَهُم الکِتَابَ بالحَقِّ...
-
مقدمه امام شناسی
1388/10/28 22:28
بسم الله الرّحمن الرّحیم. حمد لا یزالی و سپاس نامتناهی مختصّ خداوند عزّوجلّ است که بر اساس حکمت بالغۀ خود، عالم آفرینش را از کَتم عَدَم بوجود آورد؛ و به لباس هستی ملبّس نمود. و از میان آن عوالم، بنی آدم را به جامعیّت منطق عقل و احساس برگزید؛ و بر این اساس به شرف تکلیف متعهّد و مسئول...
-
خداشناسی
1388/10/28 22:26
تفسیر آیة: یَـٰٓأَیـُّهَا الإْنسَـٰنُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی' رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَـٰقِیهِ قالَ اللَهُ الْحَکیمُ فی کِتابِهِ الْکَریم: یَـٰٓأَیـُّهَا الإنسَـٰنُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی' رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَـٰقِیهِ . (آیه ششم ، از سوره انشقاق: هشتاد و چهارمین سوره از قرآن کریم) «ای انسان ! تحقیقاً تو با...
-
در قیامت فقط نور توحید ظاهر است و بس
1388/10/28 22:21
در قیامت فقط نور توحید ظاهر است و بس چه خوب و عالی بیان میکند قرآن کریم اضمحلال اسباب و علل و امور اعتباریّه را در این فقره: لَقَد تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَ ضَلَّ عَنکُم مَا کُنتُمْ تَزْعُمُونَ. «بین شما و آنها جدائی افتاد. و آنچه را که گمان میکردید که امروز برای شما مؤثّر باشد در بوتۀ نابودی...
-
تفکیک اعتبارهای طبیعی، اجتماعی و سلوکی در زن و مرد
1388/10/28 22:18
تفکیک اعتبارهای طبیعی، اجتماعی و سلوکی در زن و مرد هنگامیکه بر مرد و زن از نظر اشتراک در زندگی خانوادگی در مدینه فاضله انسانی بنگریم، میبینم که برای هر یک از آنها سهمی مساویِ دیگری از نظر نقش تنظیم و اشتراک در امور زندگی و امور اجتماعی قرار داده شده است. و اگر هر یک از مرد و زن را مجرّد از...
-
فقیه معصوم نیست و رأیش ابدی نیست
1388/10/17 14:06
فقیه معصوم نیست و رأیش ابدی نیست در منطق شیعه، همۀ فقهای عِظام و مجتهدین فِخام جائز الخطا هستند. هر کس باشد خواه سیّد مرتضی و شیخ مفید، خواه شیخ طوسی و علاّمۀ حلّی، خواه سیّدبن طاووس و سیّد بحر العلوم. و چون جائز الخطا میباشند، حجیّت کلامشان انحصار به زمان حیاتشان دارد. مجتهد گرچه به...
-
لقب اولواالامر مختص به معصوم است
1388/10/17 14:01
لقب اولواالامر مختص به معصوم است ولی شیعه با استدلال متین و برهان رصین، این آیه را اختصاص به اهل عصمت میدهد و میگوید: محال است خداوند امر به اطاعت از ولیّ جائر و حاکم ظالم بنماید. شیعه ولایت رسول خدا و أئمۀ طاهرین: را از ولایت فقیه عادل جامع الشَّرائط جدا میکند، و از آیات قرآن و...
-
نیرنگ مصریان در دادن لقب امام به کاشف الغطاء
1388/10/17 14:00
نیرنگ مصریان در دادن لقب امام به کاشف الغطاء باری احدی از علمای شیعه را سابقۀ تلقیب به لقب امام سراغ نداریم غیر از مرحوم مغفور حضرت آیةالله حاج شیخ محمّدحُسَین آل کاشف الغطاء که وی از معاصرین طبقۀ پیش از حقیر میباشد و گرچه حقیر خدمتش در نجف أشرف تتلمذ نمودهام ولی وی در ردیف و...
-
در عرف شیعه به غیرمعصوم، امام نمیگویند
1388/10/17 13:55
در عرف شیعه به غیرمعصوم، امام نمیگویند باری لفظ امام و امامیّه در عرف شیعه خصوص معنی معهود و معروف است، نه مطلق معنی پیشوا و رئیس و گرنه إطلاق امامیّه بر شیعۀ دوازده امامی معنی نداشت. هر گروهی که از مقتدای خویشتن پیروی میکند لازم و حتم است که به آنها امامیّه گویند مانند...
-
معنای امام در شیعه و انحصار آن در ائمّۀ اثناعشر
1388/10/17 13:52
معنای امام در شیعه و انحصار آن در ائمّۀ اثناعشر منظور از اثناعشریّه افرادی هستند که به امامت دوازده تن از اهل بیت: مقرّ و معترف بوده، و آن را دین خود قرار دادهاند. شیعه در برابر این أئمه متواضع میباشد. آنان را صاحب ملکۀ عصمت میداند. و در حجیّت کلامشان عِدْل و عَدِیل قرآن کریم: کتاب...
-
پیدایش امکان نشر علم برای امام صادق علیه السلام
1388/10/17 13:47
پیدایش امکان نشر علم برای امام صادق علیه السلام آنچه امام صادق را کمک کرد برای آنکه علوم و معارفش را پخش کند، و در عالم نشر دهد از یک ناحیه، علّتِ تمدّن بود، و از یک ناحیه، علّت فترت انتقال حکم از اُمویّین به عباسییّن، و از یک ناحیه، وجود راویان ثقه که تعدادشان بسیار بود و همگی...
-
امام صادق علیه السلام پاسخگوی مسائل علوم و شبهات
1388/10/17 13:46
امام صادق علیه السلام پاسخگوی مسائل علوم و شبهات در عصر امام صادق یک حرکت فکری به وجود آمد که به نهایت درجۀ نشاط و انتشارش بالغ گردید. مقالات غریبهای به ظهور پیوست، و امواج هائل أجنبیّۀ از اسلام در بین مسلمین منتشر گردید خصوصاً در میان جوانانشان در اثر اتّساع و گسترش دائرۀ اسلام و...
-
شرح عوالم قبل از عالم خلوص، پیروزی بر شیطان، حدیث فتح و ظفر
1388/06/22 22:05
اوّل اسلام اصغر: و آن اظهار شهادتین است و تصدیق به آن به لسان و اتیان به دعائم خمس به جوارح و اعضاء و به آن اشاره رشده است که قَالَتِ الاعْرَابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أسْلَمْنا . (سورۀ 49 حجرات آیۀ 14). و همین اسلام است که در حدیث قاسم صیرفی حضرت صادق علیه...
-
ملائکهای که قرآن کریم نسبت تدبیر امور را به آنها میدهد
1388/06/22 21:54
ملائکهای که قرآن کریم نسبت تدبیر امور را به آنها میدهد در مواضعی از قرآن کریم، خداوند بر فرشتگانی که دارای مأموریّتهای خاصّی هستند، قسم یاد کرده است. مانند آیات اوّل از سوره نازعات: وَ النَّـ ٰـ زِعَـ ٰـ تِ غَـرْقًا * وَ النَّـ ٰـ شِـطَـتِ نَشْــطًا * وَ السَّـ ٰـ بحَـتِ سَـبْحًا* فَالسَّـ ٰـ بِقَـتِ سَبْقًا *...
-
تمام امور و حوادث در تحت نظر و تدبیر فرشتگان است به امر خداوند
1388/06/22 21:49
تمام امور و حوادث در تحت نظر و تدبیر فرشتگان است به امر خداوند حضرت استاد آیة الله علاّمه طباطبائی قدَّس اللهُ سرَّه الشّریف در تفسیر این کریمه مبارکه، در ذیل آن به عنوان: کَلامٌ فی الْمَلآئکَةِ بیانی دارند که ما آن را در اینجا میآوریم: )) ذکر فرشتگان در قرآن کریم مکرّراً آمده است، ولیکن فقط دوتای از آنها را با نام...
-
قرآن، علل طبیعیّه را در تحت علل مجرّده و مستند به آنها میداند
1388/06/22 21:47
قرآن، علل طبیعیّه را در تحت علل مجرّده و مستند به آنها میداند اینها همه راجع به تصریح قرآن کریم درباره علّتهای طبیعی و مادّی بود. امّا راجع به علّتهای مجرّده و مافوق عالم مادّه و طبیعت، از وجود فرشتگان که واسطه فیض از جانب حضرت حقّ هستند در تدبیرات تمام امور عالم خلقت، بقدری آیات قرآن در این باره روشن و واضح است که...
-
علاّمۀ طباطبائی در وجود سلسله علل طولیّه بین خداوند وموجودات
1388/06/22 21:42
کلام استاد علاّمۀ طباطبائی در وجود سلسله علل طولیّه بین خداوند و موجودات طبیعیّه حضرت علاّمه در اینجا عالیترین مطلب فلسفی و عرفانی و قرآنی را که وجود سلسله علّتهای طولیّه فیما بین ذات قدّوس حضرت احدیّت که واحد و أحد است ذاتاً و صفةً، و بین موجودات و حادثات کثیره و مختلفه این عالم بیان فرمودهاند. و اشکالی را حلّ...
-
نامۀ آیة الله حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی، به شیخ
1388/06/20 22:37
نامۀ آیة الله حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی، به شیخ، متضمّن دستور سلوک در راه خدا ما در اینجا قطعهای از نامهای را که آیة الحقّ عارف کامل: آیة الله آقای حاج میرزا جواد آقا قدّس الله سرّه الشریف، به مرحوم آیة الله حاج شیخ محمّد حسین إصفهانی در جواب نامهای که نوشتهاند، و تقاضای...
-
عزّت از صفات جلال است
1388/06/11 15:02
عزّت از صفات جلال است؛ و کلّ جلالٍ یرجع إلی جمال منها اگر مقام فناء اشیاء در مقام عزّ ذات، مقامی است فوق مقام الاسماء و الصّفات ـ کما هو ظاهر کلامه زید فی إکرامه ـ پس ما معنی العزّ؟ مع أنَّ العِزّ من صفات الجلال. و صفات الجلال ترجع إلی صفات الجمال. و فی مقام الذات لا جَلال، و لا...