کیفیّت‌ فناء فی‌الله‌ و تحیّر فی‌ ذات‌ اللهِ آقای‌ حدّاد

کیفیّت‌ فناء فی‌الله‌ و تحیّر فی‌ ذات‌ اللهِ آقای‌ حدّاد

میفرمودند: بعضی‌ از اوقات‌ چنان‌ سبک‌ و بی‌اثر می‌شوم‌ عیناً مانند یک‌ پر کاهی‌ که‌ روی‌ هوا می‌چرخد؛ و بعضی‌ اوقات‌ چنان‌ از خودم‌ بیرون‌ می‌آیم‌ عیناً به‌ مثابِهِ ماری‌ که‌ پوست‌ عوض‌ میکند، من‌ چیز دیگری‌ هستم‌ و آن‌ بدن‌ من‌ و اعمالش‌ همچون‌ پوست‌ مار که‌ کاملاً به‌ شکل‌ مار است‌ و اگر کسی‌ نداند و از دور ببیند می‌پندارد یک‌ مار است‌، ولی‌ جز پوست‌ مار چیزی‌ نیست‌.

میفرمودند: بسیار شده‌ است‌ که‌ به‌ حمّام‌ میرفتم‌ و وقت‌ بیرون‌ آمدن‌


ص 71

دِشْداشه‌ (پیراهن‌ عربی‌ بلند) را وارونه‌ می‌پوشیدم‌.

میفرمودند: هر وقت‌ به‌ حمّام‌ میرفتم‌، حمّامی‌ در پشت‌ صندوق‌، اشیاء و پولهای‌ واردین‌ را میگرفت‌ و در موقع‌ بیرون‌ آمدن‌ به‌ آنها پس‌ میداد. یکروز من‌ به‌ حمّام‌ رفتم‌ و موقع‌ ورود، خود حمّامی‌ پشت‌ صندوق‌ بود و من‌ پولهای‌ خود را به‌ او دادم‌. چون‌ بیرون‌ آمدم‌ و میخواستم‌ امانت‌ را پس‌ بگیرم‌، شاگرد حمّامی‌ پشت‌ صندوق‌ نشسته‌ بود. گفت‌: سیّد امانتی‌ تو چقدر است‌ ؟!

گفتم‌: دو دینار. گفت‌: نه‌ ! اینجا فقط‌ سه‌ دینار است‌ ! گفتم‌: چرا مرا معطّل‌ میکنی‌ ؟! یک‌ دینارش‌ را برای‌ خودت‌ بردار و دو دینار مرا بده‌ که‌ بروم‌ ؟! چون‌ جریان‌ را صاحب‌ حمّام‌ شنید، از شاگردش‌ پرسید: چه‌ خبر است‌ ؟!

گفت‌: این‌ سیّد میگوید: من‌ دو دینار دادم‌ و اینجا سه‌ دینار است‌. گفت‌: من‌ خودم‌ سه‌ دینار را از او گرفتم‌؛ سه‌ دینار را بده‌، سه‌ دینار مال‌ اوست‌. به‌ حرفهای‌ این‌ سیّد هیچوقت‌ گوش‌ نکن‌ که‌ غالباً گیج‌ است‌ و حالش‌ خراب‌ است‌ !

آقای‌ حدّاد میفرمودند: در آن‌ لحظه‌ من‌ حالی‌ داشتم‌ که‌ نمی‌توانستم‌ یک‌ لحظه‌ در آنجا درنگ‌ کرده‌ و با آنها گفتگو کنم‌، و اگر یکقدری‌ معطّل‌ میکردند، میگذاشتم‌ و می‌آمدم‌.

میفرمودند: در هر لحظه‌ علومی‌ از من‌ میگذرد بسیار عمیق‌ و بسیط‌ و کلّی‌، و چون‌ در لحظۀ ثانی‌ بخواهم‌ به‌ یکی‌ از آنها توجّه‌ کنم‌ می‌بینم‌ عجبا ! فرسنگها دور شده‌ است‌.


نظرات 3 + ارسال نظر
مهرداد - امین کاظمی 1389/03/04 ساعت 17:31

سلام آقا

اگر کسی به راهنمایی احتیاج داشته باشد چه کسی او را راهنمایی کند؟

این بزرگان که بزرگ بودند . ما باید چه کنیم؟

با تشکر
امین کاظمی

بسمه تعالی سلام علیکم به اقای امین کاظمی که فرموده بود ما چه کنیم ؟ عرض می کنم : شعر سعید و شرح اکبر را در وبلاگی که در باره ایت الله جرجانی را سخن گفته است. به نام : سیر و سلوک بخوانید . تا معلوم شود : چه باید کرد. شماره تلفن منزل ایت الله جرجانی : ۰۵۱۱۲۲۲۰۸۵۱ درود بر شما که نشر مسائل عرفانی و اخلاقی می نمائید . الاحقر : سید اکبر

با سلام؛
حداد شدن محال است ای کاش خداوند توفیق دهد پیرو این بزرگان باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد