مقدمه امام شناسی

بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم‌. حمد لا یزالی‌ و سپاس‌ نامتناهی‌ مختصّ خداوند عزّوجلّ است‌ که‌ بر اساس‌ حکمت‌ بالغۀ خود، عالم‌ آفرینش‌ را از کَتم‌ عَدَم‌ بوجود آورد؛ و به‌ لباس‌ هستی‌ ملبّس‌ نمود.

و از میان‌ آن‌ عوالم‌، بنی‌ آدم‌ را به‌ جامعیّت‌ منطق‌ عقل‌ و احساس‌ برگزید؛ و بر این‌ اساس‌ به‌ شرف‌ تکلیف‌ متعهّد و مسئول‌ نمود.

وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی‌ ءَادَمَ وَ حَمَلْنَـٰهُمْ فِی‌ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَـٰهُمْ مِنَ الطَّیّـِبَـٰتِ وَ فَضَّلْنَـٰهُمْ عَلَی کَثِرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلا

و درود غیر محدود، و تحیّت‌ و إکرام‌ غیر محصور، از آنِ راهبران‌ تربیت‌ بشری‌ است‌ که‌ با برافراشتن‌ لِوای‌ حمد ایزدی‌، نور پر فروغ‌ ایمان‌ و ایقان‌ را در دل‌های‌ افراد بشر متجلّی‌ نمودند؛ و مشعل‌ توحید و ولایت‌ را در کانون‌ جانها برافروختند؛ تا بشرِ صاحِب‌ نفس‌ هیولانی‌، و قوّه‌ و استعداد بی‌حدّ و جدار را در راه‌ تمکین‌ از حقّ متمکّن‌ کنند.

خاصّه‌ حضرت‌ خاتم‌ النّبیین‌ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللهِ و وصیّ گرامش‌ سیّد الوصیّین‌ عَلِیّ بنِ أبِیطالب‌ صلوات‌ الله‌ علیهما که‌ حاملان‌ لواء حمد و حائزان‌ مقام‌ شفاعت‌ کبری‌ هستند و أئمّۀ معصومین‌ لا سیّما بقیّة‌ الله‌ فی‌ الارضین‌ حجّة‌ ابن‌ الحسن‌ العسکریّ عجّل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌ که‌ مظهر تامّۀ أسماء الهیّه‌؛ جمالیّه‌ و جلالیّه؛ و آیات‌ کامله‌ انوار احدیّت‌ و واحدیّت‌، و مرآئی‌ کبرای‌ حقّ، و خلفای‌ عینی‌ باری‌ تعالی‌ شأنه‌ العزیز، و واسطه‌ فیض‌ و اشراق‌ نور ازلی‌ بر هیاکل‌ وجود، و ماهیّات‌ امکانیّه‌ بوده‌اند.

در ولایت‌ تکوینیّه‌، آئینه‌ تمام‌ نمای‌ جمال‌ الهی‌ و جلال‌ ایزدی‌؛ و لؤلؤ درخشانِ مُفیضِ نور احدیّت‌ بر عالم‌ ما سِوی؛ و در ولایت‌ تشریعیّه‌؛ در شریعه‌ و آبشخوارِ الهام‌، و آخِذِ احکام‌ از مصدر تشریع‌ و حقائق‌ بوده‌اند.

از آنجائی‌ که‌ مسئله‌ امامت‌ و ولایت‌ از مهمترین‌ مسائل‌ حیاتی‌ است‌؛ و با شناخت‌ این‌ واقعیّت‌، تمام‌ جهات‌ استعدادیّه‌ انسان‌ در مدارج‌ و معارج‌ کمال‌ رشد و نموّ می‌کند؛ و باعدم‌ شناخت‌ و پیروی‌ نکردن‌ از این‌ حقیقت‌ استعدادها و قابلیّت‌ها همه‌ در مسیر انحراف‌ قرار گرفته‌، و در لجن‌زار عَفِن‌ مادیّات‌ و شهوات‌ مضمحلّ و منعدم‌ می‌شود؛

لذا خداوند تبارک‌ و تعالی‌ بر این‌ حقیر منّت‌ گذارد تا در روزهای‌ ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ یکهزار و سیصد و نود و یک‌ هجریّه‌ قمریّه‌، با جمعی‌ از أخِلاّء روحانی‌ و برادران‌ ایمانی‌، بحث‌ و گفتار در پیرامون‌ مسأله‌ امامت‌ و ولایت‌ قرار گیرد.و بنابر این‌ شد که‌ مبنای‌ بحث‌ آیات‌ قرآن‌ بوده‌؛ و برای‌ اهمیّت‌ موضوع‌ نسبت‌ به‌ برادران‌ عامه‌ مسلک‌، از فنّ جَدَل‌ استفاده‌ نموده‌، از روایات‌ و تواریخ‌ عامّه‌ نقل‌ شود؛ و نیز روایات‌ خاصّه‌ نیز اجمالاً مورد استفاده‌ قرار گیرد.

چنین‌ تصوّر می‌شد که‌ یکدورۀ‌ کامل‌ از این‌ بحث‌ را در یکماه‌ رمضان‌ می‌توانیم‌ به‌ پایان‌ برسانیم‌؛ ولی‌ ماه‌ رمضان‌ سپری‌ شد، و با آنکه‌ هر روز به‌ نحو مستوفی‌ و کامل‌ گفتگو و بحث‌ می‌شد معذلک‌ بیش‌ از سُدْس‌ (یک‌ ششم‌) از آنچه‌ مورد نظر بود بیان‌ نشد.

از الطاف‌ سَنیّۀ‌ پروردگار لطیف‌ آنکه‌ در این‌ ماه‌ رمضان‌ نیز توفیق‌ شامل‌ حال‌ نموده‌ تا مذاکرات‌ بحثی‌ را در منزل‌ نوشته‌ و در مجموعه‌ای‌ گرد آوردم‌.

مدّت‌ چهار سال‌ از تعقیب‌ این‌ موضوع‌ گذشت‌ و از گردآوری‌ مسائل‌ امامت‌ (البتّه‌ بطور مسلسل‌ و مرتّب‌ ـ محروم‌ بودم‌؛ تا باز الطاف‌ خفیه‌ خداوند عزّوجلّ در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ یکهزار و سیصد و نود و پنج‌ شامل‌، و روزها را با عزیزان‌ ایمانی‌ و اخوان‌ روحانی‌، دنباله‌ بحث‌ سابق‌ را ادامه‌ دادیم‌.

و تا آخر ماه‌ یک‌ سُدس‌ (یک‌ ششم‌) دیگر از بحث‌‌ها گفته‌ و نوشته‌ شد.

و در نتیجه‌ مجموعاً در این‌ دو ماه‌ رمضان‌ یک‌ ثلث‌ (یک‌ سوّم‌) از آنچه‌ مورد نظر بود گفته‌ شد و نوشته‌ شد .

و اینک‌ مجموع‌ نوشته‌ها که‌ در چهار مجلّد گردآوری‌ شده‌ است‌؛ برای‌ مطالعه‌ ارباب‌ نظر و صاحبات‌ بصیرت‌ ارائه‌ و تقدیم‌ می‌گردد.

امید آنکه‌ خداوند جلّت‌ اسمائه‌، توفیق‌ بحث‌ و تحریر بقیۀ ابحاث‌ را عنایت‌ فرماید؛ بمحمّدٍ و آله‌ الطّاهرین‌.

تمام‌ این‌ مباحث‌ در حدود دوازده‌ مجلّد خواهد شد که‌ قسمت‌های‌ امام‌ شناسی‌ را از دوره‌ علوم‌ و معارف‌ اسلام‌ تشکیل‌ می‌دهد؛ و به‌ صورت‌ درس‌هائی‌ تدوین‌ و تحریر می‌شود که‌ مجموعاً در حدود یکصد و هشتاد درس‌ خواهد شد.

و چون‌ این‌ دروس‌ در خصوصیّات‌ امام‌ و شرائط‌ رهبری‌ و زعامت‌ و حکومت‌؛ و لزوم‌ عصمت‌ در أئمّه طاهرین‌ سلام‌ الله‌ علیهم‌ اجمعین‌ قرار می‌گیرد؛ در ضمن‌ از شرائط‌ نبوّت‌ و لزوم‌ عصمت‌ و آثار و خواصّ پیامبران‌ نیز بحث‌ و گفتگو می‌شود؛ در حقیقت‌، این‌ بحث‌ بحثِ کامل‌ و شاملی‌ است‌ که‌ بحث‌ در نبوّت‌ عامّه‌ را نیز در بر گرفته‌؛ و ما را از بحث‌ استقلالی‌ در پیرامون‌ آن‌ بی‌نیاز نموده‌ است‌.

خدا را سپاسگزاریم‌ که‌ این‌ موهبت‌ را عنایت‌ فرمود که‌ در این‌ بحوث‌ بقدر وُسع‌؛ در حدود ظرفیّت‌ ناچیز و حقیر خود کوشا باشیم‌؛ و آنچه‌ از ابحاث‌ و مطالعات‌ و دراسات‌ و مذاکرات‌ بوده‌ است‌؛ برایگان‌ در طبق‌ اخلاص‌ نهاده‌، و در مرآی‌ و منظر برادران‌ و همنوعان‌ خود قرار دهیم‌.

فَلِلَّهِ الْحَمْدُ وَ لَهُ الشُّکْرُ وَ ءَاخِرُ دَعْوَانَا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَـٰلَمِینَ؛ و صلَّی‌ الله‌ عَلَی‌ مُحَمَّدٍ وآلهِ الطّاهرِینَ


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد