در قیامت‌ فقط‌ نور توحید ظاهر است‌ و بس‌

در قیامت‌ فقط‌ نور توحید ظاهر است‌ و بس‌

چه‌ خوب‌ و عالی‌ بیان‌ میکند قرآن‌ کریم‌ اضمحلال‌ اسباب‌ و علل‌ و امور اعتباریّه‌ را در این‌ فقره‌:

لَقَد تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَ ضَلَّ عَنکُم‌ مَا کُنتُمْ تَزْعُمُونَ.

«بین‌ شما و آنها جدائی‌ افتاد. و آنچه‌ را که‌ گمان‌ میکردید که

‌ امروز برای‌ شما مؤثّر باشد در بوتۀ نابودی‌ قرار گرفت‌ و از شما پنهان‌ شد.»

وَ لَوْ تَرَی‌'ٓ إِذِ الظَّـٰلِمُونَ فِی‌ غَمَرَ'تِ الْمَوْتِ وَ الْمَلَائِکَةُ بَاسِطُوٓا أَیْدِیهِمْ أَخْرِجُوٓا أَنفُسَکُمُ الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا کُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَی‌ اللَهِ غَیْرَ الْحَقِّ وَ کُنتُمْ عَنْ ءَایَـٰتِهِ تَسْتَکْبِرُونَ * وَ لَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَ'دَی‌' کَمَا خَلَقْنَـٰکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ تَرَکْتُم‌ مَا خَوَّلْنَـٰکُمْ وَرَآءَ ظُهُورِکُمْ وَ مَا نَرَی‌' مَعَکُمْ شُفَعَآءَکُمُ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِیکُمْ شُرَکَـاؤُا لَقَد تَقَطَّعَ بَیْنَکُمْ وَ ضَلَّ عَنکُم‌ مَا کُنتُمْ تَزْعُمُونَ

«ای‌ پیغمبر! کاش‌ میدیدی‌ آن‌ وقتی‌ را که‌ مردم‌ ظالم‌ و ستمگر در غمرات‌ و سَکرَات‌ مرگ‌ غوطه‌ میخورند و ملائکۀ قبض‌ ارواح‌ دستهای‌ خود را برای‌ قبض‌ روح‌ آنها باز کرده‌، و چنین‌ به‌ آنان‌ خطاب‌ می‌کنند:

نَفْس‌های‌ خود را خارج‌ کنید! امروز به‌ عذاب‌ بد و سختی‌ خواهید رسید! و پاداش‌ شما خواهد بود، در مقابل‌ آنکه‌ شما بر خدا سخن‌ ناشایسته‌ و غیر حقّ گفتید! و از پذیرش‌ آیات‌ او استکبار نموده‌ و به‌ ترفّع‌ نفس‌ خود، آیات‌ را نمی‌پذیرفتید!

همانطوریکه‌ شما را در مبدأ آفرینشتان‌ تنها ایجاد کردیم‌، امروز نیز بسوی‌ ما تنها آمده‌اید؛ و آنچه‌ ما برای‌ تمتّع‌ از دنیا از اسباب‌ و اموال‌ به‌ شما دادیم‌ پشت‌ سر انداختید؛ و آن‌ یاران‌ و مددکاران‌ دنیا را که‌ چنین‌ می‌پنداشتید که‌ از شما دستی‌ بگیرند و کمکی‌ نمایند، امروزنمی‌بینیم‌ که‌ با شما آمده‌ باشند و با شما باشند! بین‌ شما و آنها جدائی‌ افتاد و پنهان‌ شد از شما آنچه‌ را که‌ می‌پنداشتید! »

این‌ دو فقرۀ اخیر بسیار شگرف‌ است‌ که‌ چگونه‌ در عالم ظهور حقیقت‌ و تمثّل‌ فرشتگان‌، تمام‌ اموال‌ پشت‌ سر می‌افتد، و یاران‌ و ارحام‌ و اقرباء و عشیره‌ و رئیس‌ و حاکم‌ و مرؤوس‌ و رعیّت‌، همه‌ و همه‌ در آنجا گم‌ میشوند و مختصر اثری‌ از آنها نمی‌ماند.

انسان‌ یک‌ عُمر با موجودات‌ دنیویّه‌ عشقبازی‌ کرد، و حالا معلوم‌ میشود همه‌ عروسک‌ بوده‌ و سراب‌ بوده‌اند. یک‌ عمر بهترین‌ سرمایه‌های‌ وجودی‌ خود را که‌ علم‌ و حیات‌ و قدرت‌ او بود، در راه‌ عشقبازی‌ با باطل‌ و سراب‌ و انسان‌های‌ مقوّائی‌ و توخالی‌ و عالم‌ بی‌اعتبار صرف‌ کرد.


نظرات 1 + ارسال نظر

سلام بر شما - به من هم سر بزنید . هم رای و نظر هستیم در بسیاری موارد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد