بهشت و دوزخ الآن موجود هستند تلمیذ: آیا از آیۀ مبارکۀ:
وَ سَارِعُوٓا إِلَی' مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَـاوَات وَ الارْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ.
«و مسارعت کنید بسوی مغفرتی که از جانب پروردگار شماست، و بسوی بهشتی که عرض آن به اندازۀ آسمان و زمین است؛ و آن برای متّقیان مهیّا و آماده گردیده است.»
از لفظ أُعِدَّتْ (آماده شده است) نمیتوان استفاده نمود که بهشت الآن موجود است؟
علاّمه: تا حدّی بیدلالت هم نیست.
تلمیذ: در اینصورت با تجسّم اعمال چگونه سازش دارد؟ چون عمل بایستی انجام شود تا آنکه بهشت و جهنّم را درست کند!
علاّمه: آخر یک مطلب دیگر هم هست؛ در قرآن کریم داریم:
لَقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَآءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِید
این آیه اثبات میکند که: همان که در روز قیامت مشاهده خواهد شد، در دنیا بوده و مشهود هم بوده است؛ نهایت امر، مغفولٌ عنه بوده است. پس بنابراین، آنکه بنام جَنَّت یا بنام جَحیم داریم در دنیا تحقّق داشته و انسان هم آنرا مشاهده مینموده است، ولیکن در مشاهده غفلت داشته است.
از حقیقت و واقعیّت خارج، غفلت داشته است. و بناءً علیهذا بهشتی در دنیا هست و جهنّمی هم در دنیا هست، غایة الامر مردم از آنها غفلت داشتهاند،
پس آنها ثابت هستند، هم بهشت و هم دوزخ. و در داستان مؤمن آل یاسین گفته شد که: بمجرّد کشته شدن ببهشت رفت، و قوم نوح بمجرّد غرقاب شدن، در آتش شدند